Deel 2 – Een tijd van transitie
Klik hier voor deel één. De webshop is in korte tijd behoorlijk veranderd. Het begon als een technologisch snufje. Winkeliers konden plots ook online zaken doen. Inmiddels kunnen winkeliers niet meer zonder webshop. Online marketing is een must geworden. Hoe is dat zo gekomen? Hoe verliep deze ontwikkeling? We richten drie blogs op de ontwikkeling van de webshop en online sales. Hierbij deel 2, waarbij we kijken naar de periode 2006-2009: een tijd van transitie.
2006 – Open source als aanjager
Rond 2006 ontdekt Jan en alleman dat je gratis open source software kunt installeren. Handig! Heb je binnen 1,5 uur een webshop. In de praktijk stuntelen ondernemers dagen- en nachtenlang om een webshop van de grond te krijgen. Of ze huren er een freelancer voor in die vele uren steekt in het opzetten van een online webwinkel, aan de hand van diezelfde open source truc.
Winkels stonden plots snel online, maar gingen helaas ook vaak net zo snel weer offline. Er ontstonden hostingproblemen, ondernemers hadden de tijd niet de website bij te onderhouden. Hadden ze iemand aangenomen die alle ins en outs van de website kende, stopte hij onverhoopt met werken. Hackers gooiden roet in het eten en zetten het open source pakket naar hun eigen hand. Dat blijkt naarmate de tijd vordert een steeds groter probleem.
2007 – Hyves en Facebook
In 2007 bereikt Hyves zijn hoogtepunt als social mediaplatform in Nederland. De Quote berekende dat het platform maar liefst 50 miljoen dollar waard was. Hyves trok destijds meer bezoekers dan Google. Later wint Facebook deze strijd en is Hyves zelfs genoodzaakt te stoppen. De razendsnelle groei van dergelijke social mediaplatforms tekende de ontwikkeling van het internetgebruik.
In 2007 gaat het ondertussen zo goed met het online bedrijf Thuisbezorgd.nl, dat ze ook in het buitenland beginnen te opereren.
2008 – The sky is the limit!
Vanaf 2008 verandert ook de houding van mensen die nog geen gebruik maakten van het internet. De MKB-er ontdekt dat hij er niet meer omheen kan. Een enkeling gelooft er nog steeds niet in. Wellicht heeft deze negatieve houding te maken met de opkomende crisis. In elk geval ziet de MKB-er anno 2008 dat slimme neefje van tante Truus niet meer als internetspecialist, omdat hij toevallig ‘iets’ over computers weet. Het cowboygehalte daalt enorm, men laat zich niet zo snel meer bedotten. Het internet lijkt zowaar een ‘normale en serieuze bedrijfstak’.
iPhone verovert de wereld
In juni 2008 komt Apple met de iPhone op de proppen. Dat brengt grote veranderingen teweeg. Andere partijen zien in dat er een enorme markt is voor dergelijke smartphones. Ze volgen ijverig het voorbeeld van Apple. De internetdekking groeit daarmee aanzienlijk. Zelfs zelfstandige professionals die voorheen nooit met pc’s werkten, begrijpen precies hoe de smartphone werkt. Zo komt een grote groep in aanraking met het internet en alles wat daarop mogelijk is.
En verder in 2008… We kunnen het ons tegenwoordig bijna niet meer voorstellen, maar pas in 2008 geldt het spamverbod. Er was daarvoor nog geen wetgeving die het zomaar e-mailen van personen of bedrijven verbood. De eerste serieuze onderzoeken rollen uit de bus. En ook Neelie Kroes krijgt dit jaar het thema ‘E-commerce’ in haar portefeuille, waarmee de EU het belang van deze business officieel inziet.
2009 – Omnichannel
In 2009 schrikken winkelketens wakker. Ze zien in dat bedrijven die zowel online als offline zaken (multichannel genoemd, later omnichannel) afhandelen, het stukken beter doen dan bedrijven die alleen offline opereren. Grote namen als Blokker, Leen Bakker, Bijenkorf, Zara en Media Markt kiezen voor online. Het internet is inmiddels ook veranderd in een online marktplaats. Online activiteiten nemen toe en de online branche groeit gestaag door.
In deze tijd verdwijnen ook offline folders en uitgaves definitief en maken plaats voor hun digitale broertje.
Nederland bleek in 2009 wereldwijd één van de koplopers wat online verkoop betreft (Groot-Brittannië deed het net iets beter). Voor webwinkels is het in deze jaren vrij makkelijk om te ‘scoren’. Bedrijven met een sterke webshop en een sterk segment kunnen zomaar een paar ton tot een paar miljoen omzetten.
Verder in 2009
Thuisbezorgd is zo succesvol dat het ook in het buitenland gaat operereren, waar het later enorm zou scoren. Het spamverbod gaat in en het is nu bijna niet voor te stellen dat je pas vanaf toen geen spam meer mocht versturen. Neelie Kroes krijgt dit jaar ook E-commerce in haar portefeuille en de eerste serieuze onderzoeken worden gepubliceerd.
Een tijd van transitie
Ik kan het me nog goed herinneren dat de eerste ondernemers mij belden om te vertellen dat ze hun fysieke winkel moesten sluiten. Er was te weinig aandacht voor het offline filiaal, waardoor de zaken slecht liepen. Ze wilden het geld liever in een online winkel mét toekomstperspectief steken. Dat was een vreemde gewaarwording, een tijd van transitie.
Kortom, internetwinkelen professionaliseert in deze periode. Mensen zien in hoe belangrijk het internet voor nu en de toekomst is.
Lees hier deel 3 (laatste deel) in deze serie.