Deel 1 – de pioniers van het webwinkelen

De webshop is in korte tijd behoorlijk veranderd. Het begon als een technologisch snufje. Winkeliers konden plots ook online zaken doen. Inmiddels kunnen winkeliers niet meer zonder webshop. Online marketing is een must geworden. Hoe is dat zo gekomen? Hoe verliep deze ontwikkeling? We richten drie blogs op dit onderwerp en starten vandaag met deel 1: de pioniers van het webwinkelen.

De eerste online (ver)kopers

In den beginne was het online verkooptijdperk heerlijk eenvoudig. Men knutselde een website in elkaar met een bestelbutton en klaar was Kees! Dat kwam onder andere door het minimale aanbod aan producten. Wie online verkocht was uniek. Wie online kocht ook trouwens. Alleen pioniers (early adapters) kochten online producten met hun creditcard. iDeal en dergelijke betalingssystemen bestonden nog niet. Het werkte misschien nog allemaal niet vlekkeloos, maar dat gaf niet. Het was al heel wat dat het werkte! Het was een boeiende technologische vernieuwing. Bovendien waren deze pioniers lang niet zo kritisch als de massa van nu.

Tevreden met tergend langzaam tot veeleisend

De ontwikkeling van de webshops is te vergelijken met de ontwikkeling van de internetverbinding. Eind jaren ’90 werkten we met tergend traag internet en waren we al tevreden met 56k modems. We zagen op het beeldscherm plaatje voor plaatje en regeltje voor regeltje verschijnen tot de complete webpagina geladen was. Het was zó bijzonder, dat we daar zeeën van tijd voor over hadden. In die tijd had slechts een klein percentage Nederlanders internet op zijn pc. Pas toen het internet toegankelijk, snel en mainstream werd, stroomde de massa toe. In korte tijd staat inmiddels alles online (zelfs de overheid) en is iedereen online te vinden. Internetgebruikers zijn ook in korte tijd veeleisend geworden. We zijn gewend geraakt aan 24/7 internet. Alles en iedereen is altijd bereikbaar. We zijn allang niet meer tevreden met 4 mbit. We willen vliegen! Niet zonder verdienste, want Nederland staat al jaren in de top10 met snelste internetverbindingen.

MKB Nederland voor het eerst online

Terug naar de webshops. Vanaf 2004 begaf MKB Nederland zich voor het eerst op glad ijs. Althans zo voelde dat voor hen. Winkeliers waren nieuwsgierig of zagen een nieuw avontuur wel zitten. Voor anderen werd het pure noodzaak om aan online marketing te denken. Orders kwamen ongestructureerd binnen via de fax, post en e-mail. Eén online systeem zou de oplossing zijn, maar waar moesten ze beginnen? Winkeliers klampten mensen aan die ook maar ‘iets’ van computers wisten, want die waren ongetwijfeld specialist in dit soort zaken. Destijds was de term ‘webwinkel’ nog niet bekend. Men had het simpelweg over ‘bestellen via de website’. De winkel was misschien online, maar het orderproces was nog niet automatisch. Op de webpagina stond een bestelformulier dat verzonden werd naar de mailbox van de ondernemer. De webshops van toen zijn niet te vergelijken met die van nu.

Professionalisering

Nog geen jaar later (2005) werd e-commerce een serieuzere business. Er werd minder geknutseld en meer gebouwd. Die eerste pioniers realiseerden algauw een miljoenenomzet en Wehkamp zette de eerste stappen om online te gaan. De in 2000 opgerichte belangenorganisatie die voortkwam uit de ‘Nederlandse Postorderbond’ had deze ontwikkeling in de gaten en onderzocht wat e-commerce voor Nederland B.V. betekende.

Omzet webwinkels per jaar Nederland

Vanaf toen ontstond er een duidelijke scheiding tussen probeersels en professionele online verkooptechnieken. Die professionele vertakking bestond ook weer uit verschillende segmenten: MKB, corporates, pure online players, nichemarkten en nieuwe markten.

Welkom op het wonderlijke wereldwijde web

Kortom, het hek is van de dam en niets lijkt nog onmogelijk. Internetbureaus schieten als paddenstoelen uit de grond. Er worden alleen al voor een domeinnaam duizelingwekkende bedragen betaald. En nog grotere bedragen voor de bouw van websites waarbij bedrijven betalen voor uurtarieven waar advocaten U tegen zeggen. Bedrijven raken vervolgens beursgenoteerd of spatten als zeepbellen uit elkaar. To survive or not to survive… Welkom online.

Lees hier deel 2, het vervolg op de historie van online verkoop.

Download de gratis whitepapers  Bekijk alle whitepapers