Webshop branding

Webshop branding

Verkopen is opvallen. Hoe zorg jij ervoor dat mensen in jouw webshop terechtkomen en daar een product aanschaffen? Door jezelf te onderscheiden natuurlijk. Maar opvallen doe je niet ten koste van alles; hier ligt een duidelijke strategie aan ten grondslag. Alles wat je laat zien aan (potentiële) bezoekers moet in het verlengde liggen van de branding van jouw merk. Het moet bijdragen aan de unieke uitstraling, die jij zo doordacht hebt gecreëerd en nog steeds uitdraagt. Hoe je dat precies doet, lees je in dit blog! Foto: Clem Onojeghuo

Wat is branding precies?

Wanneer je uitzoekt wat branding precies betekent, dan word je al snel geconfronteerd met lange, slecht te verteren definities. Een veelbesproken marketingprofessor, Kevin Lane Keller, definieert branding als: een naam, term, teken, symbool of ontwerp, of een combinatie hiervan, bedoeld om de producten en diensten van een verkoper of groep verkopers te identificeren en om ze te onderscheiden van die van concurrenten. Wij vatten deze definitie graag voor jou samen. Branding is namelijk gewoonweg dat deel van marketing dat zich bezighoudt met de publieke perceptie van het merk.

Herkenning dankzij branding

De publieke perceptie is van invloed op de sales van jouw webshop. Goede branding zorgt namelijk voor herkenning. En die herkenning zorgt weer voor een overdracht van gevoelens, indrukken en ervaringen. Wanneer bezoekers een positieve emotie ervaren bij jouw merk, dan projecteren zij die ervaring automatisch en onbewust op de producten die jij verkoopt. Daarnaast zorgt het dat jouw webshop door hen wordt onthouden en misschien wel het startpunt van een volgende zoektocht is. Een nadeel van de webshopaankopen is namelijk dat een aanschaf snel is gedaan, waardoor mensen vergeten waar ze precies hebben besteld. Terwijl jij natuurlijk wilt dat zij aan anderen vertellen dat dit ene mooie product in jouw webshop is aangeschaft. Mond-tot-mondreclame is immers goud waard!

Tips voor goede branding

Met branding kun je vandaag al aan de slag. Het eerste doel is om alle uitingen consistent te krijgen met een duidelijke tone-of-voice, die past bij jouw webshop. Loop de logo’s en teksten na in alle contactmomenten met klanten. Wijkt er een logo of tekst af? Pas dit dan aan. Wanneer de basis in orde is, kun je op lange termijn inzetten op branding met bijvoorbeeld:

  • Inpakpapier met het eigen beeldmerk;
  • Plakband met een kleur, die jouw logo versterkt;
  • Gadgets met jouw logo;
  • Gepersonaliseerde en herkenbare reminders/acties voor klanten die recentelijk iets bij jou hebben gekocht;
  • Offline promotie via post of andere kanalen om mensen zo nu en dan aan jouw merk te herinneren.

MplusWebshops.nl begrijpt het belang van branding. Wij hebben daarom verschillende opdrachtgevers geholpen met deze uitdaging. Kun jij ook wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact met ons op.

2017-07-05T09:31:23+00:0005/07/2017|