Eindeloos veel artikelen kunnen we met je delen over hoe online shops de retail kapotmaken. Wist jij bijvoorbeeld dat Zalando als mission statement heeft (gehad) om de oude retail naar de filistijnen te brengen? Het internet en dus ook alle blogs smullen ervan. Iedere keer dat er een winkel omvalt, springen ze boven op hun prooi om deze met huid en haar uit elkaar te scheuren voor het oog van de camera. Bij ieder statistiekje komt er een blogartikel dat deze maand online toch echt sneller groeit dan offline. En aangezien fake news hot is, werpen wij ons licht op dit onderwerp.

Hoe staat het ervoor?

De praktijk is echter niet zo dramatisch als die artikelen doen voorkomen. Uiteraard is er een hoop gaande en zijn er veel traditionele winkelketens ten onder gegaan aan de veranderende tijd. Als ik terugdenk aan mijn jonge jaren, was het ook een komen en gaan van winkels. Ik kan me nog genoeg warenhuizen en supermarkten herinneren die nu niet meer bestaan. Maar goed, wie ben ik? Het gaat uiteindelijk om de cijfers.

Wat zijn de cijfers?

Retail is wereldwijd niet weg te denken met een miljardenomzet van bijna 27 biljoen dollar. Ja maar online dan… is dat niet veel groter? Nee niet echt, online komt op 2 biljoen uit en dus ongeveer 8%. Wat dat betreft vertoont Nederland cijfers die prima aansluiten op de wereldwijde statistiek.

In Nederland zie je dat retail het wint van pure online spelers. En dan te bedenken dat 33% van de webwinkels in 2014 helemaal geen winst maakte. Tel daarbij op dat juist de grote partijen die het hardst schreeuwen alleen maar gebakken lucht boekhoudingen erop nahouden.

Conclusie

Voor MplusWEBSHOPS is dit de bevestiging dat een webshop een middel is en geen doel. Consumenten doen graag aankopen en ze kiezen afwisselend online en offline al naar gelang van de situatie, type mens, locatie en natuurlijk de binding met het merk. Als je een sterk merk wilt bouwen, is het dus zaak dat je zowel fysiek (offline) als online bereikbaar bent en dat is precies waar wij bedrijven sinds 2011 mee helpen.

Heb je behoefte aan een sparringpartner of zoek je advies hoe je jouw product online het beste kunt aanbieden? Neem dan gerust contact met ons op!