Tijd voor online bestellingen?
Heerlijk nietwaar? Die geur van verse vis, het kabbelende water waarop bootjes vredig heen en weer wiegen. De meeuwen buitelen tussen de masten. Op de kade staan gigantische klompen, waar toeristen grijnzend hun voeten in steken. Er wordt gepronkt met klederdracht, oude kaas en met houten tulpen. Ik heb het natuurlijk over Volendam. Het oudhollandse stadje waarin ook geen gebrek is aan souvenirwinkels. Bezoekers vanuit de hele wereld snuffelen tussen de klompjes, magneten en kaasplankjes. Die souvenirs zijn niet uit de lucht komen vallen.
Matix Souvenirs
Ton Klouwer ontwerpt deze souvenirs. Wat ooit begon als hobby is uitgegroeid tot een goedlopende groothandel genaamd Matix Souvenirs. En dat is niet zomaar een groothandel. Ton Klouwer heeft zijn vak tot een kunst verheven, want zelfs het Rijksmuseum bestelt bij Matix Souvenirs.
Offline vs. Online bestellen
Ondanks de forse groei van het bedrijf, werden bestellingen tot voor kort op de ouderwetse manier afgehandeld. Met een kladblok, via de telefoon of via de fax. Ton Klouwer en zijn vrouw Marian vertelden mij dat klanten wel creatiever werden. Zo ontvingen ze nu ook via whatsapp foto’s waarop klanten hun bestellingen schreven. Eén van de werknemers typte deze bestellingen over in het ERP-systeem (Enterprise Resource Planning). Dat kan simpeler! Al helemaal nu het internet zoveel oplossingen biedt. Toch waren Ton en Marian Klouwer daar wat huiverig voor.
Het zijn net mensen
Ze vroegen zich af of klanten online wel bestellingen wilden plaatsen, want via het internet bestellen zou minder persoonlijk zijn toch? Is de omslag van offline naar online bestelprocedures niet een enorme stap? Wat ik bij Matix Souvenirs en bij veel meer groothandelaren merk, is dat ze vergeten dat B2B-klanten tegenwoordig geconditioneerd zijn online zaken te regelen. Iedereen moet zich weleens inloggen met Digi-D. Ook internetbankieren bestaat inmiddels al jaren en iedereen heeft een smartphone, tablet, laptop of computer. Het plaatsen van een online bestelling is dus helemaal niet vreemd meer. Sterker nog, ik ken groothandelaren die duizelingwekkende omzetten hebben gerealiseerd en die dat nog eens vertienvoudigden door zich ook online te profileren. Klanten zijn tegenwoordig online, juist omdat het internet 24/7 bereikbaar is en alles snel geregeld kan worden. Bovendien is het internet niet één grote machine, maar werkt het internet juist zo goed omdat er zoveel mensen op zitten. Mensen van vlees en bloed, die surfen, informatie zoeken, plaatjes kijken, producten verkopen of kopen en ga zo maar door. Een verkoop blijft altijd een transactie tussen mensen. Klanten kopen een product op basis van vertrouwen.
Dus nee, ik geloof niet dat Ton en Marian Klouwer huiverig hoeven te zijn. Ze verkopen nog altijd de mooiste souvenirs van Nederland, maar dan via een extra kanaal.