Een succesvolle webshop start met een heldere propositie. De propositie is in feite de samenvatting van het totaalaanbod van jouw webshop, gericht op de kerndoelgroep. Het vertelt waarom klanten jouw producten moeten aanschaffen. Je gebruikt de propositie als verkooppitch, waarin klantenvoordelen duidelijk aan bod komen. In dit blog lees je hoe je de propositie van jouw webshop formuleert.

Onderscheid jezelf

In de online wereld krijgt winkelpubliek te maken met veel producten. Heel veel producten. Het aanbod is dusdanig groot, dat jij jouw webwinkel continu moet onderscheiden. De propositie heeft precies dit tot doel. Maar het zorgt voor meer pluspunten. Wanneer je jouw pitch op orde hebt, dan:

  • Zorg je voor focus binnen je aanbod
  • Bouw je aan vertrouwen bij klanten/ ambassadeurs
  • Geef je transparantie
  • Creëer je herkenbaarheid
  • Onderscheid je je van de concurrentie
  • Zet je in op conversieverhoging en omzetgroei

Keuze voor jouw propositie

Hoe kies je nu een duidelijke propositie, waarmee je jezelf onderscheidt? Yuluma houdt hiervoor altijd de 80/ 20 procentregel aan. Ga na waar je het geld mee verdient binnen de webshop; dat is jouw focus. Durf ‘nee’ te zeggen tegen de overige 20 procent. Het uitgangspunt is dat de propositie glashelder is met oog op de boodschap die wordt gecommuniceerd. De kracht van de propositie ligt vervolgens in de volgende waarden:

  • Waardevol: van toegevoegde waarde voor (potentiële) klanten
  • Uniek: onderscheidend ten opzichte van de concurrentie
  • Zichtbaar: consequent doorgevoerd in alle uitingen

Klanten beoordelen producten onder andere op kosten, snelheid en kwaliteit. Het moet allemaal zo goedkoop en snel mogelijk, terwijl de kwaliteit soms toch uit het oog wordt verloren. De klantbeleving is natuurlijk belangrijk, maar laat je niet alleen hierdoor leiden. Goedkoop is immers vaak duurkoop; wil jij dat wel uitstralen met jouw webshop? Belangrijker zijn de unieke kenmerken, echte klantvoordelen en de behoeften waarin wordt voorzien met jouw producten. De heldere verwoording hiervan zorgt voor een goede propositie.

Delen van de propositie

De propositie moet werkelijk overal terugkomen: via de look & feel van de webshop,  in gebruikte beelden, tekst, social content, mailtjes, verpakkingen en bij ieder contactmoment. Ook in de samenwerking met leveranciers en in het geval van klachten van klanten is jouw propositie leidend. Zo kun je jouw boodschap continu bevestigen. Deze herhaling van de propositie zorgt dat de inhoud bij klanten blijft hangen. De associatie met jouw webshop wordt opgeroepen, zodra zij een behoefte hebben waarvan jij aangeeft die te kunnen vervullen. De klant moet bij wijze van spreken uit zijn slaap worden wakker geschud en direct kunnen beantwoorden waar jouw webshop voor staat. Gebruik dus alle middelen om dit te realiseren! En vergeet niet: de propositie is gericht op jouw kerndoelgroep. Maar om zeker te weten dat iedereen de boodschap begrijpt, moet ook jouw oma de pitch doorzien. Kies je woorden dus wijs.

Yuluma biedt zich graag aan als sparringpartner om de propositie van jouw webshop helder te krijgen. Wil jij met ons in gesprek over jouw verkooppitch? Neem dan contact met ons op!