Goede waar prijst zichzelf. Toch is het bedrag dat bij jouw producten online staat van belang. Welke prijsstrategie pas jij toe? En hoe zorg je dat bezoekers niet alleen hun winkelmandje vullen, maar de producten ook daadwerkelijk aanschaffen? In dit blog lees je tips voor de prijsstrategie van jouw webshop.
De basis van prijsstrategie
Er zijn een aantal uitgangspunten, die jou helpen met de basis van een effectieve prijsstrategie. De focus moet volledig liggen op de ‘gain’ (het product) en niet de ‘pain’ (de prijs). Zorg daarom dat de prijs niet prominent wordt weergegeven en neem de volgende tips mee voor jouw webshop:
- De prijs heeft een onopvallende kleur
- De prijs wordt weergegeven in een klein lettertype
- De prijs wordt niet vooraf gegaan door een euroteken
Door het euroteken weg te nemen, denken bezoekers minder snel aan geld. Een kleine, onopvallende weergave van de prijs versterkt dit. Hierdoor blijven de beleving en emotie van jouw product beter hangen, wat een positief effect heeft op het aankoopproces.
Zo gebruik je de prijzenpsychologie
Wanneer je in de supermarkt loopt, dan weet je dat de goedkoopste producten doorgaans op het laagste niveau liggen. Daar moet je moeite voor doen. Ook weet je dat een aanbieding van 4,15 voor 3,99 slechts een besparing van 16 cent is. Toch triggert een dergelijke aanbieding wel een emotie; dit noemt men prijsillusie. Er wordt ingespeeld op het gevoel dat een product goedkoper is dan in werkelijkheid het geval is. Er zijn verschillende methodes om op de kracht van de welbekende prijzenpsychologie in te spelen:
- Price anchoring (van 4,15 voor 3,99): zet de voor-en-na-prijs naast elkaar en bezoekers ervaren het product als goedkoper
- Linkercijfer effect (29,99): het linkercijfer heeft een groot effect op de perceptie van bezoekers. Zij beginnen immers links met lezen. Ook creëert de 2 een positiever gevoel dan de 3
- Van hoog naar laag: presenteer eerst de duurste artikelen en daarna de goedkopere. Dit biedt bezoekers context, het managet hun verwachtingen en helpt hen relativeren in hun keuze
Pakkende buttons
En zelfs als jouw bezoeker het winkelmandje heeft gevuld, dan is je missie nog niet geslaagd. Jij wilt natuurlijk dat ze het aankoopproces voltooien. Hoe kun je hen hierbij helpen? Voorkom in ieder geval onverwachte kosten. Zorg dat je hier transparant in bent, zodat je bezoekers niet afschrikt. Optimaliseer daarnaast alle call-to-action buttons in de webshop. Zo neem je bezoekers bij de hand en voorkom je elke vorm van onduidelijkheid. Denk bijvoorbeeld aan:
- Design van buttons: gebruik altijd de vorm van een knop, zodat bezoekers herkennen dat het om een actie gaat. Zorg ervoor dat de tekst in de button goed leesbaar is
- Tekst van buttons: maak de tekst duidelijk en tegelijkertijd attent. Pas op met de gebiedende wijs, zoals ‘Nu betalen’. Ook dit schrikt af. Zie de tekst in buttons als middel om bezoekers naar het eindpunt te helpen
- Kleur van buttons: gebruik een tegengestelde kleur ten opzichte van de webshop lay-out. Dit heeft als effect dat de call-to-action opvalt
- Plaatsing van buttons: voorkom dat buttons onder de vouw staan. Dan moeten bezoekers namelijk scrollen om ze onderaan het prijzenoverzicht te zien. Buttons kun je beter zowel boven- als onderaan het overzicht plaatsen. Makkelijker kun je het bezoekers niet maken!
Wil je meer weten over de effecten van prijzenpsychologie en hoe je dit het beste kun integreren in jouw webshop? Neem dan contact op met Yuluma. Wij vertellen je er graag meer over!