Productpagina’s zijn de kern van iedere webshop. Dit is immers de plek waar bezoekers besluiten of zij overgaan tot de aanschaf van het product! Reden genoeg om eens op een rijtje te zetten wat een productpagina precies is en hoe je deze kunt optimaliseren voor jouw bezoekers. De tips voor de beste productpagina lees je in dit blog!

Productpagina’s inrichten

De productpagina’s in jouw webshop zijn voor bezoekers het eindpunt van de zoektocht naar het gewenste product. Althans, dat is zo wanneer je de pagina’s goed hebt ingericht: deze moeten duidelijk, SEO-vriendelijk, een beetje verleidelijk en vooral gericht op het te verkopen product zijn. Je wilt immers dat bezoekers zich geroepen voelen om het product te kopen! Eigenlijk kun je de productpagina beschouwen als de homepage van een specifiek product; het draait helemaal om dat ene product. Het verschilt daarin van de categoriepagina of zoekresultaten. Een productpagina bevat:

  • Titel van het product;
  • Afbeeldingen (optioneel: video’s);
  • Omschrijving van het product;
  • Unieke code (zoals EAN, productcode etc.);
  • Prijs van het product;
  • Alternatieve en/ of gelinkte producten;
  • Mogelijkheid tot het stellen van een vraag of om contact op te nemen.

Tips voor de beste productpagina

De belangrijkste tip voor een optimale productpagina: verplaats je in jouw bezoekers. Wanneer zij overwegen een product aan te schaffen, wat willen zij dan exact weten? Kijk logisch naar hun informatiebehoefte en stem de inrichting van jouw productpagina’s hierop af. Verdere tips voor de beste productpagina zijn:

  • Zet de belangrijkste informatie bovenaan, boven de vouw. Niet iedere bezoeker zal de moeite nemen om naar beneden scrollen;
  • Toon meerdere productfoto’s met verschillende aanzichten van het product. Zo weten bezoekers precies wat zij van het product kunnen verwachten;
  • Zorg voor een uitgebreide productomschrijving en houd rekening met de voorwaarden voor online vindbaarheid. Gebruik bijvoorbeeld de zoekwoorden in de headers en hanteer een tekstlengte van minimaal 250 woorden. Door korte, aansprekende zinnen en opsommingen te gebruiken, help je bezoekers om snel de informatie te vinden die voor hen relevant is;
  • Details: de ene bezoeker staat erom te springen, de andere helemaal niet. Neem de details (zoals afmeting, toepassing, benodigdheden etc.) daarom wel op, maar niet op een prominente plek (tenzij dit bij het product past);
  • Kies voor een consistente en duidelijke prijsstrategie. Hoe je dit doet? Dat lees je in ons blog Prijsstrategie voor je webshop;
  • Houd er rekening mee dat bezoekers wellicht toch niet tot de aankoop overgaan. Presenteer daarom altijd alternatieve en/ of relevante andere producten, zodat je bezoekers helpt om verder te kijken binnen jouw aanbod.

Voorbeelden van goede productpagina’s

Zodra je aan de slag gaat met de productpagina’s, hoef je natuurlijk niet ‘from scratch’ te beginnen. Kijk eerst eens hoe concurrenten het doen en pluk daar de vruchten van: wat doen zij goed en wat kan beter? Gebruiksvriendelijkheid speelt een rol in de aanschaf; hoe duidelijker informatie is en hoe makkelijker het bestelproces verloopt, hoe eerder bezoekers het product kopen. Om je op weg te helpen, deelt Yuluma graag een aantal voorbeelden van goede productpagina’s:

Neem onze tips in overweging en relateer ze aan jouw specifieke producten. Het is namelijk niet zo dat er één optimale inrichting is voor alle productpagina’s. Dit is altijd afhankelijk van het product dat je aanbiedt!

Heb je hulp nodig bij de optimale indeling van jouw productpagina’s? MplusWebshops.nl geeft jou graag advies! Neem contact met ons op voor meer informatie.