Online schoenenwinkels: tips & tricks

//Online schoenenwinkels: tips & tricks

Online schoenenwinkels: tips & tricks

MplusWebshops is sinds 2011 autoriteit in de ontwikkeling en het onderhoud van webshops gekoppeld aan MplusKassa. In dit blog delen we onze ervaringen met jou. We lichten een aantal schoenenwinkels uit waarvoor we een webshop op poten hebben gezet en geven tips & tricks bij de uitdagingen die je kunt verwachten. Photo by Jez Timms on Unsplash

Brekelmans Schoenen was de eerste schoenenwebshop die wij hebben neergezet. Dit was nog vóór het mobiele tijdperk en dus was het absoluut geen zekerheid dat schoenen online überhaupt zouden verkopen. De eerste jaren liggen alweer even achter ons en de webshop is nu responsive. Ondertussen beheren we meerdere webshops die online schoenen verkopen.

Uitdagingen schoenenwebshop

Uit ervaring weten wij dat een schoenenwebshop enkele grote uitdagingen heeft:

  • Continu verloop van collectie;
  • Maattabellen (soms dubbele: EU en UK of US);
  • Voorraad.

Dit zijn uitdagingen die met de juiste oplossing goed te tackelen zijn. Zo heeft een MplusWebshop – gekoppeld aan MplusKassa – als voordeel dat de voorraad altijd actueel is. Wat er in de kassa staat (die hier dus deels als ERP/voorraadbeheer gebruikt wordt) staat ook online. Dat geldt ook voor het inlezen van inkooporders van de nieuwe collecties waardoor het bijhouden van het assortiment minder tijd kost en lekker laagdrempelig is. Maattabellen en soms ook wreefmaat of hakhoogte kunnen eenvoudig ingericht worden en zo op de webshop getoond worden.

Veel minder retouren dan fashion

In fashion zien we dat mensen een groter percentage van hun bestelling terugsturen. Een L is namelijk lang niet altijd een L. Bij een schoenenbestelling gebeurt dit aanzienlijk minder. Dit komt doordat klanten met schoenen vrij merkgebonden zijn. Zij kopen dus vaak schoenen van hetzelfde merk en weten daardoor goed welke maat zij passen.

Categorieën vs. filters

Het is verleidelijk om eindeloos de diepte in te gaan met productcategorieën. Maar het is veel klantvriendelijker als je maximaal twee categorieën diep gaat en voor de overige specificaties filters beschikbaar maakt. Een merk is namelijk categorie-onafhankelijk, net als kleur en maat, hakhoogte, wreef, materiaal, stijl of thema. Kortom, dit zijn zaken die je als filter wilt hanteren zodat ze in iedere categorie kunnen worden aan- of uitgevinkt. En hoe eenvoudiger de aankooproute is voor klanten, hoe meer bestellingen er worden geplaatst!

Heb jij een schoenenwinkel en zoek jij een oplossing om online én offline je klant centraal te stellen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

2018-08-17T14:17:28+00:0017/08/2018|