Stel: je wilt je webshop verkopen. Bijvoorbeeld omdat het is uitgegroeid tot een uit de hand gelopen hobby. Het kost veel tijd, maar brengt niet voldoende in het laatje om jouw baan voor op te zeggen. Of misschien zie je de omzet zelfs afnemen. De potentie van jouw webshop is duidelijk, maar het is noodzakelijk om er meer tijd in te steken. En die tijd kun of wil jij er niet voor vrijmaken. Een ander scenario is dat jouw hobby is ontwikkeld tot een professioneel bedrijf, inclusief personeel, boekhouding, management en de nodige kopzorgen. Dat is niet wat jij voor ogen had, dus wil je de webwinkel verkopen. Maar hoe pak je de verkoop van een webshop aan? Dat is te lezen in dit blog.

De waarde van jouw webshop

Elke verkoop start met een waardebepaling. Wat is jouw webshop waard? Veel webwinkeliers rekenen zich op voorhand onterecht rijk. Zij zien de overname door een groot bedrijf als de succesformule voor hun webshop. Want een dergelijk bedrijf heeft geld en dat is precies de impuls die jouw webwinkel al die tijd nodig heeft gehad. Niets is minder waar. Als jij er geen geld mee kunt verdienen, dan lukt waarschijnlijk niemand dit. Het is een illusie om te denken dat anderen al jouw processen over kunnen nemen en in één keer van de webshop een succes kunnen maken. De volgende onderdelen spelen voor de waarde een belangrijke rol:

  • De hoeveelheid klanten van de webshop
  • Bestelfrequentie door klanten
  • Gemiddelde orderwaarde
  • Marge op producten
  • Exclusiviteit van producten, bijvoorbeeld dankzij licenties/ dealership
  • Het land waar klanten vandaan komen
  • Kosten van de webshop
  • Nettowinst van de afgelopen periode
  • Trends die van toepassing zijn op jouw webshop

Webshops met populaire handel zijn aantrekkelijk om te kopen. Yuluma heeft gezien dat verkochte webshops grote klantendatabases hebben, met gemiddeld meer dan een paar honderd klanten. Het gaat een ondernemer om het totaalplaatje. Dus naast de harde cijfers van de webshop wordt ook gekeken naar nieuwsbriefabonnee’s, Search Engine Optimization, linkwaarde, domeinleeftijd en andere randvoorwaarden. Soms zorgt alleen de domeinnaam van de webshop al voor de verkoop!

De juiste prijs en koper

Wij hebben webshops voor verschillende prijzen over de toonbank zien gaan: van 900 euro tot 20.000 euro. Het heeft alles te maken met vraag en aanbod. Dat geldt immers voor alle handel! Gelukkig kun je de vraag, ofwel behoefte, creëren. Zorg dat je het verhaal klaar hebt: werk cijfers uit, vergelijk ze met benchmarks, maak een mooie presentatie en breng jouw webshop aan de man. Tip: ga eerst langs bij concurrenten en doe geen aanbod via e-mail; dan zullen ze verdedigend reageren. Door contact te leggen en aan te geven dat je overweegt om het klantenbestand en handel te verkopen, breng je het gesprek op gang. Gouden tip: ga langs bij de ‘under dog’ van de concurrenten. Zij willen graag tegen jouw concurrenten opboksen en jouw handel kan zomaar eens het middel zijn om dit te realiseren. Vraag vooral naar de financiële middelen, zeker bij ‘under dogs’. Reageert een partij vaag en afwachtend, dan is het tijd om een andere potentiële koper te zoeken. Een geïnteresseerde koper zoekt contact met jou, want hij wil jouw handel! Is de verkoop van de webshop complexer? Zorg dan voor face-to-face contact. Zo kun je voor jezelf beter in kaart brengen voor welke onderdelen van jouw webshop de koper een zwak heeft.

Software bij webshopverkoop

Onderdeel van je verkoopverhaal zijn de technische voorwaarden, die jouw webshop nodig heeft om te functioneren. Op die manier geef je de koper een helder inzicht in de kosten en baten. Tegenwoordig zou je verwachten dat je zonder pardon de webshopsoftware aan een ander mag overdragen. Maar is dat ook echt zo? Als het lopende contract oud is, is het aan te raden om met jouw dienstverlener te overleggen over de verkoop. De kans bestaat dat zij bij wisseling van de wacht – de klant dus – de contractwissel gebruiken als moment om de prijzen bij te stellen naar de huidige maatstaven. Inventariseer deze informatie voordat je met kopers in gesprek gaat, zodat je weet of je alleen de handelsnaam of de hele webshop kunt verkopen.

Yuluma heeft in de afgelopen jaren verschillende pogingen tot webshopverkoop meegemaakt: de ene succesvoller dan de andere. Overweeg jij de optie om jouw webwinkel te verkopen en wil je hierover graag advies inwinnen? Neem dan contact op met onze vakkundige enthousiastelingen!

Download de gratis whitepapers  Bekijk alle whitepapers