De termen B2B en B2C zijn veelgehoorde internationale termen. Bij B2B verkoop je aan bedrijven (business to business), en bij B2C verkoop je aan particulieren (business to customer). Wat als jij aan zowel particulieren én bedrijven verkoopt? Deze gecombineerde set up kent een lijst met uitdagingen, maar gelukkig zijn die te overwinnen.

Je zou denken: verkoop is verkoop. Of je nu aan bedrijven verkoopt of aan particulieren. Maar niets is minder waar! Het aanbieden van producten aan consumenten vraagt om een hele andere aanpak dan wanneer je deze aan bedrijven aanbiedt. 

B2C

Bij het verkopen aan consumenten draait het om het bieden van de optimale ervaring. Dit doe je door een combinatie van je customer journey, de service die je biedt en de presentatie en kwaliteit van je producten en levering. 

Een consument is vaak op zoek naar een specifiek product of groep producten. Ze nemen langer de tijd uit te zoeken welk product bij ze past. Daarnaast hechten ze meer waarde aan waardering, persoonlijk contact en service. 

Ook niet onbelangrijk: consumenten hebben andere rechten t.a.v. verkoop op afstand en retouren/garantie dan wanneer je verkoopt aan bedrijven.

B2B

Bij bedrijven draait het om kosten en efficiëntie. Bedrijven willen hun bestelling zo snel mogelijk kunnen plaatsen. Vaak binnen kantoortijden, maar ook wanneer er haast is en er om kwart voor 5 nog even snel een bestellijst doorgevoerd moet worden. Het liefst wordt er via slimme excel-lijsten besteld om zoeken door alle productcategorieën over te kunnen slaan. 

De klantenreis is minder belangrijk bij deze doelgroep, als het doel maar snel bereikt kan worden. 

Als aanbieder wil je misschien wel werken met prijslijsten waarbij je per klant kunt bepalen wat zij betalen. Het is prettig als dit uniform is ingesteld en zowel online werkt als bij cash-and-carry. 

Je kunt ook werken met staffelprijzen om grotere aantallen te stimuleren, of zelfs met minimale afnames zodat de klant alleen overdozen kan bestellen.

Combineren van B2B met B2C

Het combineren van verkopen aan bedrijven en consumenten kan in de praktijk lastig zijn. Er zijn diverse technische zaken waar je tegenaan kunt lopen. Hoe hanteer je naast de consumentenprijs de verschillende prijslijsten voor groothandels? Hoe zorg je er voor dat een consument de prijs inclusief BTW te zien krijgt, waar de bedrijven ze exclusief BTW moeten zien?  

MplusKASSA kan helpen

Met MplusKASSA zijn al deze problemen simpel op te lossen. MplusKASSA is het centrale hart van je organisatie waarin jij zowel je artikelen als je voorraad beheert. Je verwerkt je inkooporders en meldt ze binnen zodat je voorraad altijd actueel is. Verkopen van zowel offline als online komen binnen op één plek zodat je een compleet overzicht hebt en eenvoudig rapportages kunt uitdraaien. En of dat nou voor consumenten, bedrijven of allebei is – met MplusKASSA is elke set-up gemakkelijk uit te voeren. 

MplusKASSA biedt je de mogelijkheid om klantgroepen (relatie categorieën) te hanteren en te werken met prijsgroepen welke je aan een relatie koppelt. Zo heb je eenvoudig beheer over welke relatie welke prijzen te zien krijgt.

De fantastische API van MplusKASSA zorgt ervoor dat jij alles kunt koppelen en niets je in de weg staat van het behalen van je doelstellingen.

foto credit: PhotoMIX Company @ Unsplash