Hoewel lang niet al je bezoekers binnenkomen via de homepage is het toch je online winkelpui. Je wilt er dus aandacht aan besteden voor terugkerende bezoekers die er wel degelijk naar kijken. Triggeren is het toverwoord: want een aantrekkelijke etalage zorgt voor een meer betrokken bezoeker. Dit artikel gaat over wat je wel en niet op je voorpagina van je webshop zet. Foto: Binyamin Mellish

Wat is de long tail?

Long tail is een begrip dat al langer bestaat maar pas in relatie tot het internet gebruikt wordt sinds Google groot is. Het houdt in dat er geen ‘normale verdeling’ van paginabezoekers is: een groot deel van de bezoekers vindt voornamelijk de subpagina’s van je website. Dit komt doordat Google pagina’s filtert op basis van relevantie en dus in de totale zoekresultaten veel vaker subpagina’s toont dan je homepage. Iedere pagina heeft een andere relevantie en kan dus gevonden worden naar aanleiding van een bepaalde zoekopdracht. Dat betekent dat je voorpagina relatief minder vaak gevonden wordt dan al je productpagina’s bij elkaar (en je categoriepagina’s, merkpagina’s en landingspagina’s).

De homepagina is ook daardoor steeds meer een plek voor branding. Hier kun je de sfeer van jouw merk neerzetten en bezoekers echt omarmen. Het is dé plek voor terugkerende bezoekers die op zoek zijn naar nieuwe producten of nieuws omtrent jouw merk. Kortom, de voorpagina geeft je kans om deze betrokken groep bezoekers gericht te blijven voeden.

Ja! Dit doe je met je voorpagina

  • Varieer. Mensen komen geregeld terug en als ze telkens hetzelfde zien, worden ze niet meer aangesproken. Vergelijk het met de voorpagina van de krant;
  • Trigger mensen door ze persoonlijk aan te spreken met een leuke tekst. Bijvoorbeeld: “Ben jij net zo gek op spellen als wij?” vergezeld door een mooie visual;
  • Presenteer producten die inspireren. Er is namelijk een grote kans dat je klant komt voor een specifiek product en niet verder kijkt dan zijn neus lang is. Maar juist dat ene nieuwe product kan hem triggeren om zijn bestelling uit te breiden of om die ene aankoop toch direct te doen.

Nee, laat dit maar achterwege op de voorpagina

  • Te veel en te zware content zoals grote afbeeldingen. Dit heeft een negatief effect op de laadtijd en maakt je voorpagina traag. Dat wil je voorkomen;
  • Te veel tekst. Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen niet lezen maar scannen. Zet dus weinig tekst bij je afbeeldingen en zorg dat de beelden zelf spreken. Door goed fotomateriaal te gebruiken bijvoorbeeld;
  • “Welkom op onze website…”. Deze aanpak is eigenlijk verboden; het is net zoiets als op een auto de tekst plaatsen ‘Dit is een auto’. Spreek mensen aan op wat ze willen. Bijvoorbeeld “Zie er prachtig uit deze zomer!”.

Opmerkelijk

  • Hoewel iedere website er wel eentje heeft, zijn ze dodelijk voor je conversie. Slideshows, prachtige sfeerbeelden met bijpassende tekst en buttons. Vanuit marketing oogpunt mooie bedacht maar alle statistieken laten zien dat ze niet bijdragen aan het doel van je webshop: verkopen. Toch lijkt hij niet weg te slaan en zie je het zelfs terug bij de grotere fashionmerken.

Ben je op zoek naar advies over de beste inrichting van je homepage of heb je een specifieke vraag? Stel hem dan via ons contactformulier en we helpen je graag verder!