Als ondernemer wil je aandacht genereren: voor jouw merk, productaanbod of webshop. Pr, kort voor public relations, is hiervoor een uitstekend middel. Met behulp van content, online en offline publiciteit, promoties en actualiteiten kun je jouw doelgroep informeren en triggeren om bij jouw merk betrokken te worden en blijven. Het doel van pr is om een positief imago neer te zetten. Wat levert goede pr je verder op? En hoe relateer je dit aan jouw webshop? Dat is te lezen in dit blog.

Content voor naamsbekendheid

Onbekend is onbemind. En dat wil je natuurlijk niet! Zorg daarom dat jouw naam bij de doelgroep bekend is; doelgerichte content is hiervoor de sleutel. Door doordachte stappen te zetten, bouw je met content aan jouw naamsbekendheid. Denk bijvoorbeeld aan blogs, zoals het blog wat je nu leest. Wanneer je regelmatig nieuwe informatie deelt die voor jouw doelgroep relevant is, werk je aan een positieve reputatie en associatie. Op korte en lange termijn. Delen van content heeft trouwens meer voordelen:

  • Met de juiste content draag je continu bij aan de online vindbaarheid van jouw merk, omdat Google jou beloont voor de Search Engine Optimization (mits je dit effectief toepast);
  • Doordat je online content deelt, gebruik je links die weer doorverwijzen naar jouw webshop of website. Ook deze linkbuilding draagt bij aan de online vindbaarheid van jouw merk;
  • Door regelmatig informatie te delen, die voor de doelgroep inhoudelijk interessant is, wek je vertrouwen op. En dit vertrouwen kan transformeren naar ambassadeurschap;
  • Goede content wordt gedeeld. Dit heeft een positief effect op de naamsbekendheid van jouw merk, productaanbod of webshop bij een breder publiek;
  • Wanneer je relevante content beschikbaar maakt en een goede reputatie opbouwt, kun je je op termijn positioneren als een autoriteit in de branche.

PR voor jouw webshop

Ook voor jouw webshop is content king, zolang je dit goed inzet natuurlijk. Het belangrijkste is dat je losse flodders voorkomt. Structuur in de uitingen en een duidelijke strategie zorgen ervoor dat de content bijdraagt aan bovenstaande voordelen. Welke uitingen zet jij in? Via welke kanalen? Wat is de belangrijkste boodschap die je wilt overbrengen? En hoe doe je dat? Dit zijn essentiële vragen die je moet beantwoorden, voordat je gaat bloggen, social media posts maakt of de (lokale) media aanspreekt. Heb je überhaupt tijd om de werkzaamheden op je te nemen? Zo ja, plan dan een vast moment in je agenda in zodat je met regelmaat nieuwe informatie kunt delen. Maak het jezelf makkelijk door eerst een contentkalender op te stellen, waarin onderwerpen zijn opgesomd die in het verlengde liggen van jouw webshop. Je vermijdt op die manier dat je inspiratieloos naar je scherm zit te staren wanneer je aan de slag ‘moet’! Lukt het je echt niet om content te creëren? Dat is helemaal geen probleem. Er zijn genoeg professionals aan wie je dit werk kunt uitbesteden. Dan kun jij je focussen op andere zaken!

PR-tips voor jouw webshop

Online pr staat ook wel bekend als pr 2.0. Je kunt internet nu eenmaal niet meer wegdenken! Yuluma deelt graag een gouden tip met jou om pr 2.0 zo in te zetten, dat het van positieve invloed is op jouw profilering. Kies een goed doel, lokale actie of sportclub die inhoudelijk past bij jouw webshop en sponsor dit initiatief. De kosten zijn soms te beperken tot middelen en tijd, terwijl je winst groot is. Je bent sowieso van toegevoegde waarde voor het initiatief dat je hebt gekozen. Zorg ervoor dat je een initiatief kiest dat binnen de strategie van jouw merk, productaanbod of webshop past. Een mooie bijkomstigheid van sponsoring: je motiveert bijvoorbeeld het lokale voetbalteam, wat voor enorm veel energie zorgt!

Wil je weten hoe je content in jouw voordeel in kunt zetten? Yuluma wisselt graag ervaringen met je uit, zodat je de pr van jouw webshop topprioriteit kunt maken!