De geschiedenis van webwinkels – deel 3

De geschiedenis van webwinkels – deel 3

Deel 3 – Ongekende groei

Hier lees je deel 1 en deel 2 van deze serie, dit artikel is deel 3 en tevens het voorlopig laatste deel.

De webshop is in korte tijd behoorlijk veranderd. Het begon als een technologisch snufje. Winkeliers konden plots ook online zaken doen. Inmiddels kunnen winkeliers niet meer zonder webshop. Online marketing is een must geworden. Hoe is dat zo gekomen? Hoe verliep deze ontwikkeling? We richten drie blogs op de ontwikkeling van de webshop en online sales. Hierbij deel 3, waarbij de focus ligt op 2010 tot nu: ongekende groei.

2010 – Ongekende groei

download (1)  Begin 2010 maken (middel)grote webwinkels een forse groei door van 45%. 7 van de 10 winkelketens verkoopt zijn producten ook online. iDeal is niet meer weg te denken en groeit met grote sprongen. iDeal blijkt dé betaalmethode van Nederland. Mede dankzij de ontdekking van het internetbankieren, waar Nederland zich collectief op stort.

Inmiddels heeft de Europese Unie een heldere visie op het belang van goed internet. Kortom, alle neuzen lijken dezelfde kant op te staan. De wetgeving blijkt nog niet volledig ‘digital ready’ en ondergaat verschillende juridische slagen. Bedrijven laveren tussen deze regelingen door en dicteren de vraag van de markt.

Vanaf 2010 verandert ook Marktplaats van vorm, omdat steeds meer websites starten met eendagsacties (die zeer succesvol blijken). Marktplaats was in eerste instantie een koop- en verkoopplatform voor consumenten onderling. Vanaf februari 2010 biedt Marktplaats ook bedrijven een verkoopplatform.

2010 is tevens het jaar van de eerste cookiewetgeving.

Succes vs. Ondergang

zalando_deIn deze jaren bereikt het aantal goudzoekers zijn hoogtepunt. Er staan tienduizenden online verkopers geregistreerd.

downloadAls we aan succesverhalen denken, denken we aan winkels als Zalando. In 2010 is Zalando nog vrij onbekend in Nederland, die onbekendheid blijft van korte duur. Groupon komt ook op de markt en wordt in één klap groot.

2010 is daarnaast het jaar van de zogeheten ‘cyber monday’: er wordt op één dag online meer dan 1 miljoen dollar omgezet.

Uiteraard kan niet iedereen succes hebben en wordt 1 op de 3 goudzoekers genoodzaakt zijn digitale deur weer te sluiten. In totaal wordt ongeveer 7% van de retailbesteding online afgehandeld.

2011 – De markt beweegt

faceboekbeurs2011 is een bewogen jaar. Facebook ontstond pas in 2006, maar kreeg het voor elkaar in 2011 op 100 miljard dollar gewaardeerd te worden. Dat zijn bedragen waarvan je hoofd gaat duizelen.

Vente Privee doet zijn intrede en is qua groepskorting dé pionier. Google introduceert daarnaast Google Shopping. En iDeal heeft dit jaar te kampen met vervelende storingen. Het is ook het jaar dat winkelketens massaal voor de bestelzuilen gaan. Een zuil met een geïntegreerde computer waar een klant eenvoudig kan opzoeken of het gewenste product aanwezig is in de winkel. Zo niet? Dan bestelt de consument het product gewoon online. Ondertussen houdt de Tweede Kamer zich bezig met het implementeren van de nieuwe wetgeving voor de consumentenrechten. Een onderdeel daarvan is de cookiemelder die relatief snel weer verdwijnt, omdat consumenten de meldingen als onprettig ervaren.
zuil

Uit grootschalig onderzoek blijkt dat vooral winkeliers met een fysieke winkel én een online kanaal spekkoper zijn. Hoewel online nog steeds geen marktleider is in aankopen, wordt wel bekend dat het voor meer dan de helft de keuze van de klant bepaalt.

Het einde van 2011 wordt gekenmerkt door ‘lektober’. Tweakers komt erachter dat 150 webwinkels vatbaar zijn voor de meest eenvoudige hackmethoden. Eind 2011 verdwijnt de maandag als postbezorgdag. Brieven zijn grotendeels passé. Het moge duidelijk zijn: de markt is hevig in beweging en tijden veranderen.

Business as usual

Ook in 2012 staan er vele veranderingen op het programma. Ahold neemt Bol.com over. De Cookiewet gaat toch echt van kracht en Thuiswinkel meldt dat wie nu nog een eigen shop opent grote kans maakt de kip met de gouden eieren te slachten.

Desondanks gaat de online strijd nog altijd door. Bedrijven nemen elkaars trucjes over en pakken wat ze pakken kunnen. Met middelen als same day delivery, offline afhaallocaties, pop-up shops, pakjesautomaten, tijdvaklevering, late cutoff-tijden etc. etc. etc. Toch blijven de grootste spelers de grootsten. Zelfs terwijl de markt de jaren erna stabiliseert voor de grote partijen.

En straks?

De afgelopen decennia heeft het internet ongekende groei doorgemaakt met baanbrekende resultaten en ontwikkelingen. Ik ben benieuwd hoe we over tien jaar terugkijken naar nu?

Wil jij eens van gedachten wisselen over online verkoop voor jouw winkel of groothandel? Ik sta altijd open voor een kennismaking of goed gesprek dus bel (06 29 086 068) of mail ([email protected]) mij!

Download de gratis whitepapers  Bekijk alle whitepapers

Diensten van MplusWEBSHOPS

Mis niets

Schrijf je in en ontvang tweemaal per jaar onze nieuwsbrief.

Aanvraag adviesgesprek

Vul dit formulier in en onze specialisten nemen contact met jou op.

Kom in contact

Als je dit formulier invult nemen we z.s.m. contact met je op voor het maken van een afspraak, online, bij ons of bij jou op de zaak.