WooCommerce komt standaard met een checkout (winkelwagen). En aangezien er al miljoenen webshops mee werken kun je je afvragen waarom je dit zou willen aanpassen. Toch deden we precies dat en in dit artikel delen we onze bevindingen.

Wat ontbrak er aan?

Belangrijkste dat gevoelsmatig ontbrak was:

  1. Rust en focus op het afronden
  2. Overzicht van waar je je bevindt en wat je kunt verwachten als klant

Meetbaar (a/b test)

In samenwerking met Conversie Partners – die ook gevestigd is in hetzelfde kantoor – hebben we A/B testing toegepast om onze vermoedens langs de meetlat te leggen. Klopt het dat als we onze ideeën toepassen dat dit beter werkt?

Wat we hebben aangepast

  1. We hebben een optie waarmee je de header clean kunt maken. Enkel het logo en de bovenste balk blijft zichtbaar. Dit hebben we gedaan omdat we geen afleiding willen, we willen dat alle focus ligt op het afronden van het bestelproces;
  2. Dit deden we ook voor de footer waar normaal allerlei menu’s en acties (denk aan nieuwsbrief inschrijving, keurmerken etc) in staan. Dus ook als de klant naar beneden scrollt is er minder onnodige afleiding;
  3. We voegten een status balk toe met een genummerd stappenplan zodat de bezoeker weet in welke stap van het afrondproces men zich bevindt;
  4. We verborgen allerhande opties zoals de kortingsbon, cadeaupas, verzendkosten berekenen en meer. Voornamelijk van goed bedoelde plugins maar vaak komen die standaard met dezelfde (c2a) button als de belangrijkste: Doorgaan naar afrekenen;
  5. De afrekenpagina zoals hieronder te zien hebben we grondig aangepast en gekozen om alle veldinvoer links te tonen (op mobiel bovenaan) en de keuzes zoals betaalmethode en verzendmethode rechts;

De resultaten

Het zou na het lezen van dit artikel vreemd zijn als het niet zo was (immers: waarom zouden we het anders enthousiast delen 😉 maar de conversie percentages tegen derhalve dat we vervolgens veel tijd hebben gestoken in het uitwerken van de winkelwagen zodat we die bij meerdere relaties hebben kunnen implementeren. Het is fijn om te merken dat techniek op dat moment echt bij kan dragen bij een hoger aantal mensen dat zijn/haar bestelling afrondt.

Deze plugin is speciaal voor onze relaties ontwikkeld. Heb jij een MplusWebshop? Neem dan contact met ons op!

Neem contact met ons op