Is deze situatie herkenbaar? Een klant heeft een bestelling geplaatst bij jullie webshop, maar heeft helaas het verkeerde product of niet de juiste hoeveelheid ontvangen. Wat doe je dan? Uiteraard los je de situatie op; ook al kost dit tijd en geld. Wist je dat dit proces kan worden versneld met zo min mogelijk fouten? De Orderpicker van WebwinkelPro ondersteunt je namelijk met foutarm inpakken!

Dankzij de Orderpicker is alle informatie in één systeem geïntegreerd. Tegelijkertijd kunnen individuele handelingen ook separaat en geïsoleerd worden uitgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan het bekijken van de orders, alleen een pakbon printen, de verzending. Het grote voordeel hiervan is dat het systeem versneld werkt en jij dus ook! Andere voordelen van de Orderpicker zijn:

  • Bestellingen worden in één keer goed en volledig verwerkt; zo zorg je voor tevreden klanten;
  • Door foutarm in te pakken, wordt de supportafdeling direct ontlast.

Foutarm inpakken in 6 stappen

De Orderpicker helpt je om van de verzending een gestroomlijnd en foutarm traject te maken. Om dit te realiseren, worden de volgende 6 stappen doorlopen:

  1. De pakbon
    De bestelling is geplaatst en er rolt een pakbon uit het systeem. Hierop staan het type product en de hoeveelheid die ingepakt moet worden, beschreven.
  2. Order picken
    Vervolgens pak je in. Eerst wordt de code van de inpakker gescand via de barcodescanner in combinatie met het systeem, daarna de order. Elk product wordt individueel gescand. Wanneer er een verkeerd product wordt gescand, geeft het systeem een foutmelding. Dit gebeurt ook wanneer een product te vaak is gescand.
  3. Order goedkeuren
    Wanneer je per ongeluk een product overslaat, dan wordt de order niet afgesloten. Zo maakt het systeem de inpakker erop alert om de bestelling nog een keer goed na te kijken. Pas wanneer alle producten zijn gepakt en gescand, kan er verder worden gegaan in het proces.
  4. Aantal verzenddozen
    Wanneer de bestelling compleet is, geeft de inpakker aan hoeveel dozen er nodig zijn om de producten te verzenden.
  5. Verzendetiketten
    Zodra het aantal dozen bekend is, print het systeem automatisch één of meerdere verzendetiketten uit.
  6. Verzonden en Track & Trace code
    De order wordt tot slot aangemerkt als verzonden. De klant ontvangt automatisch een Track & Trace code om de bestelling tot aan hun voordeur te kunnen volgen.

Praktijkvoorbeeld: case M Double You

Wil je weten hoe klanten van WebwinkelPro de Orderpicker toepassen in hun bedrijfsvoering? Lees hieronder de ervaring van M Double You.

Wat heeft de Orderpicker voor jullie betekend?
Amber: “Het is een heel mooi ontwikkeld systeem. Vroeger zaten we hier achter de computer, printten we alle facturen uit, namen we het stapeltje mee naar het magazijn en pakten we de orders in. Dat is ten eerste bewerkelijk en ten tweede foutgevoelig. Dat moest anders volgens mijn collega Marco. Hij wilde jongeren in het magazijn inzetten om in te pakken, zonder dat zij op kantoor aanwezig hoeven te zijn. Toch willen we precies zien wat ze gepakt hebben. Vanuit die gedachte is het ordersysteem bedacht in samenwerking met WebwinkelPro.”

Marco: “Ik kwam met het idee om het volledig in WebwinkelPro te ontwikkelen. Foutloos inpakken kan niet, maar foutarm wel! Dat was mijn doel met de Orderpicker. Ik spring met plezier nog weleens bij als het druk is en soms geeft het systeem dan een foutmelding. Ik denk dan: ‘ik ben toch niet achterlijk??’. En scan de producten nogmaals. Als ik vervolgens op het scherm kijk, zie ik direct dat ik de verkeerde smaak heb gepakt. Scherp, toch? Anders had ik de verkeerde producten ingepakt en krijg ik klachten. Het geheel werkt heel makkelijk met draadloze scanners, twee laptops en een printer.”

Amber: “Dat klopt, als je bijvoorbeeld te weinig producten pakt, dan kun je de order niet afronden. Op de pakbon staat bijvoorbeeld één product meer dan je gescand hebt. Het scherm maakt dit duidelijk. Zodra je de juiste producten hebt verzameld en gescand, print het systeem volautomatisch een PostNL-etiket en kan de bestelling zo de rolkar in.”

Lees het volledige verhaal van M Double You via deze link: http://www.webwinkelpro.nl/case-m-double-you

 

Download de gratis whitepapers  Bekijk alle whitepapers