Nee, gevonden worden is niet het enige belangrijke

Bijna alle ondernemers die met ons kennismaken, vertellen dat ze het belangrijk vinden om goed gevonden te worden via Google. Begrijpelijk: Google heeft in Nederland een ongekend groot aandeel in de ‘klantreis’ naar producten en aankopen. Toch ontdekten we een denkfout. Foto door William Iven via Unsplash

Hoe meer bezoekers, hoe beter!

Het internet brak eind jaren 90 door in Nederland. Al snel kwamen wij cowboys erachter dat gevonden worden met je website uitermate belangrijk is. Destijds werkten Altavista en dergelijke zoekmachines nog met meta tags. Daar speelde je mee en als gevolg plaatste je regelmatig totaal irrelevante tags. Die woorden waren immers populair. Et voilà! Zo had je binnen mum van tijd duizenden bezoekers in je statistieken… En daar bleef het dan ook bij. Bezoekers zullen niet blij zijn geweest met de websites die ze vonden maar eigenlijk niet zochten. Destijds waren de 56k modems ook de snelste niet. Had je alles eindelijk geladen, bleek het een irrelevante pagina te zijn.

Google bracht ons: relevantie

Google maakte gauw een einde aan deze zoekfraude. Ze introduceerden een uniek algoritme waarmee de relevantie van de pagina werd vastgesteld. Hierdoor keek Google niet langer naar de meta-trefwoorden, maar werd de pagina gescand om te ‘lezen’ waar deze echt over ging. De afgelopen jaren heeft Google die ‘relevantiescan’ steeds verder verbeterd. Webpagina’s die nog steeds bezoekers proberen te trekken met irrelevante woorden, hebben tegenwoordig weinig succes.

Kwaliteit boven kwantiteit

Raakvlakken met klanten zijn voor webwinkels net zo van belang als voor fysieke winkels. Hierdoor is de klant immers geïnteresseerd in het aanbod van de winkel. Er wordt ingespeeld op de behoefte van klanten met als doel hen te verleiden. De winkel wil natuurlijk iets verkopen. Het is nog beter als klanten steeds terugkomen en anderen enthousiasmeren. Dit zijn je ambassadeurs. We merken dat ondernemers – die onlangs een online omslag hebben gerealiseerd – zich vaak blind staren op strategieën die zoveel mogelijk bezoekers genereren. Ze willen online gezien worden. Dat is een grote denkfout. Hoe vluchtig en snel het internet ook lijkt, hoe graag bedrijven ook bovenaan willen staan, het draait toch om de lange termijn. Een webwinkel wil net als een fysieke winkel een relatie opbouwen met klanten. Daarmee werkt een winkel aan succes op de lange termijn. Een winkel heeft namelijk weinig aan massa’s klanten die niet écht geïnteresseerd zijn.

Wanneer werkt SEO dan wel goed?

Alle internetprofessionals hameren op Search Engine Optimization (SEO). Werkt dat dan stiekem niet op de lange termijn? Vergelijk het eens met een aandachtstrekker in de Kalverstraat. Honderden mensen stoppen even om te kijken naar datgene wat hun aandacht trekt en bekijken mogelijk de winkel eromheen. Als de winkel dan vol staat met spullen die niet beloofd zijn en producten die ze helemaal niet nodig hebben, zullen klanten niet terugkomen. Zij willen graag blij worden van hun aankoop; het moet een waarde hebben die bij hen past. Dan komen klanten wel terug. De winkel met de aandachttrekker heeft (buiten de branding) daarom niet veel aan deze actie. Het draait juist om klantenservice, nazorg, beleving, verpakking, verzending en het gemak dat de beleving met zich meebrengt. Ik ben er daarom van overtuigd dat SEO wel werkt, mits je alle zaken op orde hebt en je de waarheid verkondigt. Met relevante zoekwoorden en eerlijke informatie. Klanten van nu laten zich niet meer foppen.

Conclusie

Het heeft dus geen zin om duizenden klanten te trekken die niet tot de doelgroep behoren. Een webwinkel wil door de juiste klanten goed gevonden worden en – net als andere winkels – een duurzame band opbouwen voor langdurig succes.

Meer weten over hoe je vindbaarheid en relevantie het beste combineert? Wij delen graag onze ervaring en kennis met je! Neem vooral contact met ons op.