Je kent Blurring waarschijnlijk als het Engelse woord voor ‘vervagen’. In de retail betekent het iets anders: het mengen van verschillende bedrijfsvormen. Hoe werkt blurring in de praktijk voor MKB’ers?
De belevingseconomie
Vanaf 2000 ontstond de zogenaamde belevingseconomie. Het werd een trend om klanten ‘belevingen’ aan te bieden in plaats van producten. Hoewel deze trend zich niet overal heeft doorgezet hebben veel bedrijven het zich eigen gemaakt. Denk aan de oude vertrouwde V&D met het populaire La Place, waar je gezellig kon lunchen tussen het winkelen door. Of de Hema, waar je op zaterdag ook even wat ging drinken of eten.
Millennials waren de eerste generatie die ‘de schuld’ kregen dat ze meer wilden dan spullen, maar vooral wilden beleven. Maar als je terugkijkt naar de jaren 60/70, dan valt het op dat bezit toen ook al niet als het hoogste goed werd beschouwd.
MKB Blurring
Mede door de groei van online shopping en het veranderende consumentengedrag ervaren steeds meer bedrijven dat ze hun formule moeten aanpassen om nog mee te kunnen doen. Beleving krijgt een steeds grotere rol en daar moet meer en meer op ingespeeld worden. Blurring wordt dan ook steeds vaker toegepast. Denk aan het kopje thee wat je aangeboden krijgt in een Rituals zaak, een kleine proeverij bij een drankenzaak of een glaasje wijn in een kledingzaak.
Conceptstores zijn een goed voorbeeld van bedrijven die het zich helemaal eigen hebben gemaakt. Conceptstores zijn vaak een mix van food en retail en verkopen geen producten, maar een complete lifestyle. Je kunt er allerlei producten kopen die op expliciete wijze zijn neergezet, maar je kunt er ook terecht voor een drankje of een kleine lunch.
Hutspot is een van de bekendste conceptstores en wordt gezien als de grondlegger van blurring. In hun vestiging in Amsterdam kun je winkelen, lunchen, flexwerken en zelfs naar de kapper.
Corona
Door de uitbraak van het Corona virus zijn de grenzen – misschien tijdelijk – tussen diverse branches nog verder vervaagd. Restaurants ontpoppen zich ineens tot afhaal ketens en diverse winkels besluiten hun producten ook te gaan bezorgen.
Toch blijven wij van mening dat blurring helemaal geen trend is, maar zo oud als de weg naar rome. Het is in de laatste eeuw wel iets lastiger geworden voor ondernemers om blurring toe te passen. Niet elke vorm van blurring is toegestaan vanuit de wet- en regelgeving, waardoor het vaak onderwerp van discussie is. Gelukkig worden dit soort regelingen steeds vaker versoepeld en zijn steeds meer gemeenten bereid om ondernemers ruimte te geven om activiteiten te combineren.
foto credit: Helena Lopes @ Pexels