Je kunt het je in tijden van de huidige internetrevolutie bijna niet voorstellen: een offline webshop. Iedere ondernemer kan en moet toch online? Zeker bij teruglopende inkomsten is een online webshop dé manier om het hoofd boven water te houden (hoewel dat niet voor iedereen de redding betekent). Wat zijn de mogelijkheden van een offline webshop? Dat bespreken wij in dit blog.
Voordelen offline webshop
Een offline webshop biedt in een offline situatie de mogelijkheid om te verkopen in een online omgeving. Bijvoorbeeld via een paneel in de winkel, via een scherm aan de muur of via een tablet. Kortom, in situaties waarbij de klant fysiek aanwezig moet zijn op de plek waar jij de producten aanbiedt. Hieruit vloeien direct een aantal voordelen van een offline webshop voort. Met zo’n shop kun je klanten namelijk:
- Een breder assortiment bieden dan de voorraad van alleen jouw winkel. Dit voorkomt dat je ‘nee’ moet verkopen;
- De gelegenheid geven een product eerst fysiek vast te houden of zelfs uit te proberen. In geval van dure apparatuur en bijzondere producten kan dit een belangrijk verkoopargument zijn;
- Een ervaring laten beleven. Denk aan het aanmeten van een maatpak, het ruiken van hele speciale koffie en een persoonlijke service leveren, die van onderscheidende waarde is;
- Laten zien dat jouw merk bestaat. Fysieke aanwezigheid is goed voor de zichtbaarheid en dat heeft natuurlijk een positieve invloed op het vertrouwen dat klanten in jou hebben!
Offline webshop online?
Van een offline webshop zou je verwachten dat je totaal geen internet nodig hebt. Toch gaat die vlieger niet helemaal op. Althans, niet wanneer je de mogelijkheden van een offline webshop optimaal wilt benutten. Handmatige verwerking van orders kost immers veel tijd (en geld), terwijl je via internet voorraden eenvoudig real-time kunt bijhouden. Mplus Kassa kan bijvoorbeeld ook zonder internet worden gebruikt. Wanneer er vervolgens met internet wordt verbonden, worden alle wijzigingen in de back-office verwerkt. Om te communiceren met andere systemen, moet de shop uiteraard contact kunnen leggen. En dat gaat ‘gewoon’ via internet.
De power van synchronisatie
Een offline webshop werkt in de basis zo dat je op plekken zonder internet alsnog producten kunt aanbieden. Denk bijvoorbeeld aan beurzen, pop-up shops of op plekken met extreem slecht internet. Met behulp van een tablet kunnen de orders offline worden geplaatst en afgerekend. Zodra je weer internet hebt, worden de gegevens gesynchroniseerd. Dat synchronisatie een belangrijk en krachtig element is, blijkt ook wel uit de case van onze opdrachtgever &Klevering. Zij gebruiken een zogeheten ‘multi-filiaal geconsolideerde voorraad’. Dat betekent concreet dat ze in het ene filiaal iets kunnen aanbieden, wat eigenlijk alleen nog in een ander filiaal op voorraad is. Wanneer er verbinding met internet is, kunnen ze ook real-time de cumulatieve voorraad van andere filialen bekijken. Een perfecte combinatie, die ervoor zorgt dat &Klevering nooit meer ‘nee’ aan haar klanten hoeft te verkopen!
Sta je regelmatig op beurzen, ben je een pop-upper of heb je gewoonweg behoefte aan een offline webshop? MplusWebshops.nl vertelt je graag meer over de mogelijkheden!