IJverig is een klant op zoek naar dat ene product. Via Google komt hij terecht bij een webshop, die hij nog niet eerder heeft bezocht. Hij vangt een glimp op van het door hem gezochte product en dan: een pop-up in beeld. “Als nieuwe bezoeker krijgt u € 5 korting op uw volgende bestelling als u zich nu aanmeldt voor onze nieuwsbrief”. Irritant of juist heel slim? (Image: Alexandre Perotto)
Nuancering van nieuwsbriefpop-ups
In dit voorbeeld is de pop-up een brutale onderbreking van het aankoopproces. Dat kan natuurlijke negatieve effecten hebben op de emotie van de webshopbezoeker. Stel je voor dat hij blij is dat hij het product voor een aantrekkelijke prijs heeft gevonden en de koop zo snel mogelijk af wil ronden. Dan zit hij helemaal niet te wachten op zo’n onderbreking! Dat is irritant. En wanneer jij de bezoeker vervolgens van irritatie naar conversie moet helpen, heb je een lange weg af te leggen. Een weg die veel nieuwe bezoekers waarschijnlijk niet zullen doorlopen. Yuluma gelooft daarom in nuancering. Het is onze voorkeur om een nieuwsbriefaanbieding subtiel in de webshop weer te geven, zodat het niet als storend wordt ervaren. Het moet daarentegen wel genoeg opvallen om te zorgen dat het converteert.
Nieuwsbriefinschrijving als zachte conversie
Er is nog een reden waarom een pop-up met een aanbieding als vervelend kan worden ervaren. Hoewel er een korting wordt aangeboden, krijgen bezoekers mogelijk het gevoel dat zij ergens aan vastzitten zodra zij zich inschrijven. Het komt vaak genoeg voor dat webshops een korting aanbieden, die pas op de volgende bestelling van kracht is. Of dat ze na inschrijving worden overstelpt met ongewenste e-mails vanuit de webshop. Dit is op te lossen met geloofwaardigheid. Zorg in de pop-up voor een heldere formulering van wat de actie concreet inhoudt. Het kan ook helpen om aan te geven hoe vaak mensen een nieuwsbrief kunnen verwachten, zonder dat je verzandt in lappen tekst. De tekst moet namelijk wel wervend zijn! Onze ervaring is dat een doortastende aanpak wordt beloond. We kennen voorbeelden van klanten die van 5.000 nieuwsbriefleden naar 20.000 nieuwsbriefleden groeiden. En deze groei kun je beschouwen als zachte conversie; met een goede aanpak kun je de inschrijvingen transformeren naar omzet.
Meet, monitor en stuur bij
Om na te gaan of een pop-up in jouw voordeel werkt, kun je de methode Google Event Tracking aan de webshop toevoegen. Met Google Event Tracking monitor je de gebruikersinteractie van bijvoorbeeld de opgeslagen pop-up. Meet je dat bezoekers bij het zien van de pop-up de webshop verlaten, dan is het tijd voor actie. Door de weergave van de pop-up bij te sturen, kun je de meest effectieve manier voor jouw webshop vinden en hier de vruchten van plukken!
MplusWebshops.nl helpt je graag bij de nuancering, geloofwaardigheid en effectiviteit van nieuwsbriefpop-ups. Heb je vragen? Neem dan gerust contact met ons op!