Het MKB zoekt al tijden naar een manier om aan te sluiten bij de groei trend van online verkopen. Stenen winkels ervaren de stap als een hoge drempel, terwijl ‘online gaan’ niet heel lastig hoeft te zijn. Ze kunnen zich laten informeren tijdens de Webwinkel Vakdagen.
Hoewel je zou verwachten dat een beurs die de titel “Webwinkel Vakdagen” draagt, alleen voor snelle online jongens en meisjes is, heeft het mis. De beurs die dit jaar voor de tiende maal gehouden wordt is uitgegroeid tot een vakbeurs van formaat. En lang niet alles wat gepresenteerd wordt heeft enkel betrekking op webwinkels.
Was vroeger de term ‘Multichannel’ nog hot, nu is dat ‘Omnichannel’. Een duur woord voor het benaderen van de consument via verschillende kanalen. Waar ‘stenen winkels’ zich bewust worden van de noodzaak om online te gaan, daar hebben webwinkels juist de wens om offline te gaan. De mix tussen offline en online wordt door de consument als prettig ervaren. Merken die deze strategie hanteren komen sterker naar voren. Een concern dat het afgelopen jaar online een groei boekte van 48% is Coolblue. Zij opende in 2008 al extra stenen winkels om tegemoet te komen aan de wensen van de consument.
Uiteraard zijn dit grote concerns en de vraag is dan ook: wat is wijsheid voor het MKB. Dat een winkel tegenwoordig ook online actief moet zijn, is voor de meesten wel duidelijk. Maar met een kleine bezetting en teruglopende omzet heeft bijna geen enkele winkel budget om groots uit te pakken. Het is dan ook zaak om te kiezen voor een oplossing die zo min mogelijk werk met zich meebrengt maar evenwel bezield is met een juiste online strategie. Immers, hoe nutteloos is het om een online kanaal te openen als het niet gevonden wordt in Google of niet te openen is op een mobiel apparaat?
De Webwinkel Vakdagen geeft dit jaar ‘All the commerce you can get!’. Een van de stands is T45 waar twee bedrijven gezamenlijk hun oplossing presenteren onder de naam “Webshop & Kassa”. Speciaal voor het MKB hebben zij een oplossing waarmee in de stenen winkel afgerekend kan worden (denk dan aan touchscreen kassa, pinautomaat en financiele administratie) en een ‘responsive’ webwinkel gekoppeld aan social media voor de online verkoop. Voordeel voor de winkel: één keer producten invoeren, één voorraad en één financiele administratie. Een oplossing die voor het MKB een realistische oplossing is om online omzet te genereren.
Dit is slechts een voorbeeld van de oplossingen die de Webwinkel Vakdagen in petto heeft voor zijn bezoekers op 20 en 21 januari in de Jaarbeurs in Utrecht. Meer informatie en aanmelden op www.webwinkelvakdagen.nl