Er is de laatste tijd in de media veel aandacht geweest voor keurmerken. Er bestaan verschillende meningen over het nut van een keurmerk. Waarom je als ondernemer een keurmerk wilt hebben op je webshop is om de volgende redenen.

 

Vertrouwen

Allereerst geeft een keurmerk het vertrouwen aan de consument. Een consument weet wanneer er een keurmerk op de webshop is geplaatst, dat deze webshop uitvoerig is gekeurd. Daarnaast duidt men met het keurmerk aan dat de webshop zich houdt aan de wet en de gestelde voorwaarden in acht neemt. Hierdoor kan de consument in een vertrouwde omgeving zijn webwinkel aankopen doen.

Advisering

Tevens biedt de aansluiten bij een keurmerk het voordeel van advisering over de nieuwste wetgeving. Stichting webshop Keurmerk onderhoudt nauwe contacten met de consumentenbond, waardoor webshops steeds vroegtijdig op de hoogte worden gebracht van de meest recente wetgeving. Zeker omdat de meeste consumentenwetgeving tegenwoordig op Europees niveau wordt bepaald en er strenger op de implementatie van de wetgeving in webshops wordt gecontroleerd, is het belangrijk dat webshops weten welke nieuwe regels er gelden en welke zij moeten opnemen op de webshop. Daarnaast kan de webshop altijd een advies vragen, over hoe men moet omgaan met bepaalde situaties.

Onafhankelijke geschillenbeslechting

Een keurmerk dient onafhankelijk te zijn en dient de belangen van zowel de webshop als de consument te behartigen. Dit ziet men ook terug in de onafhankelijke geschillenbeslechting. Wanneer er een geschil is tussen de webshop en de consument kan het geschil worden voorgelegd aan een onafhankelijke bemiddelingscommissie. Deze commissie zal een onafhankelijk advies uitbrengen. Wanneer partijen er aan de hand van het advies niet uitkomen, kan het geschil worden voorgelegd aan de Geschillen Commissie (SGC), dit is een organisatie welke losstaat van het Keurmerk en een onafhankelijk bindende uitspraak doet.

Concluderend kan worden aangenomen dat het nut van een keurmerk groot is. Consumenten kunnen in een veilige omgeving winkelen, wat zorgt voor meer vertrouwen. Daarnaast wordt de webshop steeds op de hoogte gehouden van de meest recente wetgeving en tot slot kan er bij een eventueel geschil worden doorverwezen naar de onafhankelijke bemiddelingscommissie.

Dit artikel is geschreven door Sophie de Jong van Stichting Webshop Keurmerk.

Download de gratis whitepapers  Bekijk alle whitepapers