Webshop zonder bestellingen… toch succesvol!

/, Webwinkelnieuws/Webshop zonder bestellingen… toch succesvol!

Webshop zonder bestellingen… toch succesvol!

De familie Plug van het bedrijf Microlectra besloot met de tijd mee te gaan en zich ook online te profileren. Er kwam een webshop, maar de bezoekers bestelden weinig… En toch bleek deze stap succesvol.

Microlectra

Microlectra is gespecialiseerd in elektrotechnische, industriële automatisering. Elektrotechnische wattes? De familie Plug verkoopt en installeert industriële oplossingen zoals startvertragers, drukschakelaars en signaalpalen. Denk maar eens aan de supermarkt of aan de Ikea, waar de paaltjes knipperen als er een kassa open gaat. Kortom, Microlectra richt zich op B2B en dan met name op bedrijven die dergelijke technische snufjes goed kunnen gebruiken: een specifieke niche.

Online omslag

Eind 2011 besloot ook de familie Plug zich online te profileren. Dat leek me best een uitdaging, juist omdat Microlectra zich in zo’n specifieke niche bevindt. Na het importeren van een groot deel van het aanbod, lanceerde Microlectra een drietalige webwinkel.

Weinig bestellingen

Een jaar na het implementeren van de webshop nam ik contact op met Microlectra om de zaken te evalueren. Ik was benieuwd naar hun mening over de bouw van de webwinkel en of ze daar nog opmerkingen over hadden. Ik wilde graag weten of de webwinkel had opgeleverd wat ze er van verwachtte.

Toch tevreden

Tot mijn grote verbazing kreeg ik te horen dat de heren van Microlectra hartstikke tevreden waren. Ik keek nog eens naar het aantal bestellingen; dat waren toch echt geen daverende resultaten. De familie Plug vertelde dat hun online aanwezigheid wél was opgevallen. Niet alleen in Nederland, maar in heel Europa. De bezoekers bestelden niet via de webshop, maar belden en mailden voor meer advies, wat tot bestellingen leidde. Het aanbod van Microlectra is dan ook nogal breed. De klant heeft aan het begin geen idee welke van de 263 uitvoeringen van een product hij moet kiezen of wil daar graag advies over ontvangen.

En nu?

De webshop bestaat inmiddels al een aantal jaar en Microlectra is behoorlijk gegroeid. Het aantal bestellingen en aanmeldingen via de webwinkel is ook flink toegenomen. Microlectra heeft naam gemaakt en klanten vertrouwen ingeboezemd. Dat maakt online bestellen toegankelijker.

Webshop geen doel, maar een middel

Ik blijf het roepen: een webshop is geen doel, maar een middel. Dat blijkt ook weer uit bovenstaand verhaal van de familie Plug. Microlectra werkt niet alleen vanuit de webshop, maar blijft authentiek en benadert klanten persoonlijk. De webwinkel zorgt voor nieuwe leads en fungeert in eerste instantie als schakel. Webshopbezoekers zoeken contact op met Microlectra. De heren van Microlectra beantwoorden alle vragen en laten zien betrouwbaar en deskundig te zijn. Waardoor de webshopbezoeker later wel via de webshop bestelt. As simple as that! Verrassend nietwaar?!

Download de gratis whitepapers  Bekijk alle whitepapers
2015-05-29T10:18:15+00:0029/05/2015|