De afgelopen jaren hebben winkeliers het zwaar te verduren gehad. Alles veranderde. De crisis hakte er behoorlijk in. Het internet veroverde de wereld en de aanbodeconomie verschoof naar een vraageconomie. Hoe kunnen winkeliers daar het beste mee omgaan? Moeten ze in de voetsporen van Bol.com treden? Of draait het om een ijzersterke online campagne?

Van offline naar online

Die online omslag van de wereldeconomie, vraagt om online oplossingen. Ik heb het al in meerdere blogs geschreven: winkeliers doen er goed aan om naast hun winkel een webshop te openen. Niet als doel, maar als middel. De consument laat zich offline tegenwoordig minder snel verleiden en is altijd online. De klant zoekt tegenwoordig zelf naar het product of de dienst die hij nodig heeft. Als een winkel online niet vindbaar is, gaat hij wel naar de concurrent. De wereld digitaliseert en de markt verandert mee. Het is daarom slim niet achter te blijven.

Bol.com en Wehkamp.nl?

Moet een winkelier nu een voorbeeld nemen aan succesvolle online bedrijven zoals Bol.com of Wehkamp.nl? Nee dat hoeft niet, dat gaat een stap te ver. Webwinkels als Bol.com en Wehkamp.nl hebben al hun pijlen op online gericht met grote campagnes en de nieuwste online ontwikkelingen. Dat zijn investeringen die de gemiddelde winkelier niet kan doen. Winkeliers hebben vaak nog een offline winkel. Een webwinkel is daar een onderdeel van. Bovendien is imiteren het antwoord niet.

Eigen stempel drukken

Wie een webshop opent, kan het beste zijn eigen stempel drukken. Een unieke website waarop consumenten graag rondsnuffelen en waar service centraal staat. Het is belangrijk de doelgroep (persoonlijk) aan te spreken. Dat kan prima op een betaalbare manier. Winkeliers kunnen daarbij online ambassadeurs lokken. Mensen die fan zijn van de producten of diensten en die er online over praten, foto’s plaatsen en positieve beoordelingen schrijven. Op Social Media of op blogs bijvoorbeeld. Wie zijn webshop goed neerzet, krijgt vanzelf dergelijke volgers. Verder draagt een aansprekende online campagne bij aan extra aandacht. Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen waarde hechten aan het merk of product dat hen emotioneel aanspreekt. Die waarde is leidend voor de koopimpuls van klanten. Ook de ervaring na de aanschaf is belangrijk. Er ontstaan referenties, citaten en recensies die het product kunnen aanprijzen of afkraken. Niet alleen de consument plaatst berichten. Zelf kan een winkelier ook slimme afbeeldingen en teksten publiceren, met een unieke huisstijl.

Kortom, het gaat niet per se om grote investeringen en ingewikkelde programmeringen, maar om een unieke stempel en om slimme, online marketing. Een herkenbare en karakteristieke webshop werkt.

Download de gratis whitepapers  Bekijk alle whitepapers