De keuze: wel of geen webshop

De omslag van offline naar online business, heeft nog heel wat voeten in de aarde. Op het internet is steeds meer mogelijk, waardoor de markt razendsnel en continu verandert. Voor veel bedrijven is het logisch en vanzelfsprekend om mee te bewegen met de digitalisering. Toch zijn er nog genoeg bedrijven die al die snelle veranderingen niet bij kunnen benen.

Een webshop? Ben je mal!

We horen alles over de nieuwste online trends, smartphones en tablets. We lezen over de laatste ontwikkelingen op het internet. Professionals spreken al van ‘the internet of things’, waarbij je zelfs de apparaten in je huis via het internet kunt beheren en besturen. Toch is er nog een grote groep ondernemers die niet met een computer overweg kan en die niet begrijpt wat er allemaal precies verandert. Van de één op andere dag wordt hen gevraagd hun bedrijf ook volledig online te positioneren. Groothandels kunnen niet meer zonder een webshop. Een webshop? Hoe zet je dat in hemelsnaam op poten? En waarom zouden ze in een webshop investeren als er van tevoren geen resultaten zijn. Een internetstrategie: het klinkt mooi en aardig, maar levert het ook wat op? Praatjes vullen geen gaatjes.

Toch wel handig…

In deze tijd van digitalisering gaan steeds meer bedrijven overstag. Ik merk dat ondernemers die er uiteindelijk toch voor kiezen een webshop te laten bouwen opgelucht adem halen. Het toevoegen van artikelen en informatieblokjes kan heel eenvoudig. Met kant-en-klare Excelbestandjes, waarin de ondernemer alleen de gevraagde productinformatie hoeft in te vullen. Aan de hand van handige software kan zo’n lijst geïmporteerd worden op de webshop. Foto’s worden automatisch geplaatst als de naam van de afbeelding overeenkomt de productnaam in de Excellijst. Het bijhouden van de webshop kan ook gewoon uit handen gegeven worden. Net zo makkelijk.

De stap naar online

Ton Tervoort, directeur van groothandel Ixtlan is zo iemand die niet veel met computers werkt en daarom ook weinig digitale kennis heeft. Toch is hij blij dat hij uiteindelijk voor een webshop koos. Vooral omdat de ene offerte na de andere in zijn mailbox terecht komt. Het ‘praatjes vullen geen gaatjes’-idee heeft hij weggewuifd: Tervoort ziet inderdaad resultaat. Dat komt overigens ook door de SEO-gerichte termen op zijn webshop. De naam Ixtlan is geen zoekterm. Op Google scoorde de webshop daarom slecht. Sinds zijn webshop bepaalde productcategorieën noemt en sinds er zoektermen zijn verwerkt in de teksten, is dat probleem ook opgelost. Ixtlan komt regelmatig op de eerste pagina terecht in het Google-zoekscherm. Dat zorgt voor nog meer (potentiële) klanten. Tervoort is tevreden. En hij is niet de enige groothandel die hevig twijfelde over de online omslag. Gelukkig bleek een webshop toch niet zo’n gek idee.

Download de gratis whitepapers  Bekijk alle whitepapers