We zijn op bezoek bij Melkofpuur in Alkmaar. Speciaal voor ons is er extra opgeruimd en worden we verwelkomd tussen de tienduizenden kledingstukken allemaal netjes in bakken gesorteerd.

 

Voor de mensen die u niet kennen: Wie is Cora Paul en Melk of Puur?

Eigenaresse Cora Paul: ‘Ik ben ondernemer en gek op kinderkleren. Van kinds af aan was ik al bezig met kinderkleren. Ik zat op naailes, maakte kleren voor mijn zusje, spaarde stofjes en knutselde er op los. Mijn moeder was coupeuse. Kinderkleren zijn echt mijn passie.

Zonder vooropgezet plan is het ooit begonnen. Ik kocht een doos met kinderkleren op Marktplaats en een veel daarvan had ik niet nodig. Die kinderkleren waste en streek ik netjes en verkocht het weer via Marktplaats. Dat ging zo goed dat, en uiteindelijk begon ik een webwinkel. Ik ben toen bij WebwinkelPro uitgekomen en heb daar een maatwerk webwinkel laten bouwen.’

Melk-of-Puur-(5) Melk-of-Puur-(9) Melkofpuurcombi

Wat vindt u het belangrijkste van uw online winkel?

‘Iemand die op onze website komt moet het idee hebben “oh wat leuk”. Die moet nog een keer komen kijken omdat er wat te beleven valt op de site. En met wat wij verkopen daar moeten kinderen blij van worden, of het nu een rok of een balletpakje is.

Duurzaamheid speelt ook een rol omdat we het liefst neutraal te werk gaan. Tweedehands kleding is al geproduceerd en veelal de halve wereld over getransporteerd. Het is gewoon heel erg zonde om er niets mee te doen, zeker als het zoals bij ons zo goed als nieuw is. Daarnaast pakken we in met papier en komen we met de fiets naar de zaak. We verkopen ook alleen nieuwe kleding die onder goede omstandigheden is geproduceerd, hoewel het als kleine partij heel moeilijk is dit te controleren. Dit is voor mij belangrijk, want zo kan ik het voor mijzelf verantwoorden. En misschien is dat commercieel niet altijd de beste keuze, maar ik ga niet alleen voor de korte termijn. Ik vind namelijk dat wij de plicht hebben voor medeburgers om te zorgen dat er straks nog wat over is, dat ik niet alles opmaak.’

Ik hoorde dat u 100 producten per uur kan invoeren?

‘Ik ben heel snel in plakken en knippen en fotograferen. Het is heel belangrijk dat je snel bent, want de marge bij tweedehands kleding is zeer klein. Alles moet snel en efficiënt. Iedereen die hier werkt, doet waarin hij goed in is. Bijvoorbeeld het mooi strijken, dat lijkt misschien eenvoudig en overbodig, maar het maakt veel uit. Als je  de strijkbout er verkeerd op zet verpest je gelijk het printje. Iemand moet ook goed zijn of er iets aan mankeert, dat moet ook wel, want anders krijg je allemaal rommel. Wij hebben eigenlijk nooit klachten en we krijgen nooit iets terug. En op al die tienduizenden tweedehands kledingstukken is dat eigenlijk best uniek. Elke keer wordt een kledingstuk gecontroleerd, bij het wassen, het strijken, het fotograferen en inpakken. We zijn heel precies.’

Wat betekent WebwinkelPro voor u m.b.t. het operationele deel van de onderneming?

‘Als de webwinkel niet werkt dan gaat het alarm af omdat we hier dan allemaal stil staan. Gelukkig komt dat bijna nooit voor. Voor mij draait alles op WebwinkelPro dus het is heel belangrijk dat de winkel er gewoon altijd is. Ik moet wel snel, anders red ik het niet met de marge. Mijn accountant zegt weleens dat je er niet rijk van gaat worden. Ik moet het hebben van de slimmigheid, dat het snel gaat en de combinatie van nieuw en tweedehands kleding kopen. En dat ik door de tweedehands kinderkleding beter in de zoekmachines kom. Dat moet mij daar bij helpen.’

 

Wat zou uw advies zijn voor ondernemers die online willen gaan verkopen?

‘Dat je niet moet denken dat je in één keer binnen bent, het is hard doorwerken. Omdat je klant bij je terug moet komen. Ik vind het belangrijk om iedere dag iets online te plaatsen. En dan bedoel ik een nieuwsbericht, of een serie kinderkleren, maar ook een nieuwsbrief en Facebook. Zodat als de klant terug komt er iets nieuws te zien is.

Klantenservice kost ook energie omdat je altijd netjes en aardig moet blijven en dat is niet altijd gemakkelijk. Soms zijn mensen gewoon niet aardig tegen je maar dan moet je wel gewoon serieus blijven. Of het nu gaat om een shirt van enkel euro’s of een jurk van 120 euro, het is even belangrijk omdat die klant het heeft gekocht.

Een startende ondernemer moet in ieder geval begrijpen dat het niet alleen maar invoeren van producten en inpakken van pakketjes is. De tijd gaat ook zitten in alle zaken er omheen.’

 

Melkofpuur maakt sinds 2007 duizenden kindertjes blij met de mooiste tweedehands en nieuwe kinderkinderkleren. Ze werken met een tiental dames vanuit een unieke locatie in Alkmaar om de dagelijkse stroom met bestellingen en mailtjes af te handelen. Hun webwinkel is beschikbaar in 5 talen en de Nederlandse is te vinden op www.melkofpuur.nl

Download de gratis whitepapers  Bekijk alle whitepapers