De website ziet er leuk uit, met een handig smaak- en geurwiel: butterscotsch, ananas, tabak, gebrande noot, vuursteen, viooltje. Je kunt het zo gek niet verzinnen, of het staat ertussen. In de winkel heeft de verkoper zijn kennis ook paraat. Offline of online producten kopen, het kan allebei. E-cru wines & spirits inspireert de markt met een nieuw concept: offline = online & online = offline.

Klant online en offline

Wytse van der Zweep is groot liefhebber van goede wijnen. Niet voor niets is hij eigenaar van de winkel E-cru wines & spirits. Het ondernemersbloed zit hem kennelijk ook in het bloed, want hij bedacht een nieuw concept om zijn winkel te runnen. Het is allang bekend: winkels die alleen nog maar offline opereren hebben of krijgen het zwaar te verduren. Online is niet alleen meer iets voor de toekomst, online is nu. De consument is op het internet te vinden. Het is ook weer niet zo dat ze helemaal niet meer in winkels komen. Veel winkelketens en handelaren verkopen hun producten daarom niet alleen offline, maar ook online. Je krijgt als consument de keuze. Van der Zweep besloot online en offline met elkaar te laten versmelten.

Online & offline

Je kunt in een winkel vertellen wat je van een bepaalde wijn vindt, maar je kunt ook een review plaatsen. Wijnproefnotities kunnen on- en offline worden opgeschreven. Spaarpunten die je bij bestellingen ontvangt, verzamel je misschien offline, maar ook automatisch online. Je kunt ze gezamenlijk zowel on- als offline laten verzilveren. Koopt de klant een doosje wijn in de winkel? Dan krijgt hij daar op z’n smartphone een bevestiging van.

Hoe vermeng je off- en online marketing?

De klant maakt een eigen profiel aan op de site. Die kan hij gebruiken om online bestellingen te doen, maar die wordt ook bijgehouden als de klant in de winkel langskomt. Zo kan de consument eenvoudig en op ieder moment van de dag zijn aankoopoverzicht- en historie bekijken. Voor de winkelier heeft het ook z’n voordelen. Die volgt de customer journey en ziet de voorkeuren van de klant. Daar kan hij slimme marketingplannen op los laten, die overigens ook aantrekkelijk zijn voor de klant zelf. Want wie wil er nu geen korting op z’n favoriete wijnen?

Klanten tevreden?

De meerderheid van de klanten die bij E-cru wijn of drank koopt, zegt het systeem te waarderen. Vooral het feit dat ze online inzage hebben in alle informatie die ze willen zien. De klant controleert zijn eigen koopproces en laat zich inspireren door klantspecifieke informatie. E-cru maakt van offline dus online en van online, offline. We zijn benieuwd of meer winkels dit concept (gaan) hanteren.

Download de gratis whitepapers  Bekijk alle whitepapers