2015 wordt wat mij betreft het jaar dat winkels stoppen met klagen over teruglopende omzetten door online handel. V&D laat goed zien dat de mix heel belangrijk is. Daarom wil ik vol inzetten op het MKB zo snel mogelijk online krijgen zodat alle ondernemers gelijke kansen hebben. Een webshop is niets meer dan een verkoopkanaal, als je dat goed inzet heb je er ALTIJD profijt van.

Online catalogus

2,5 jaar geleden bouwde wij een webwinkel voor een electrotechnische groothandel. Na een jaar belde ik iets timide op met de vraag ‘gaat het wel goed’. Ik had immers een blik geworpen op hun online omzet en dat was geen feest. Met een hartelijke lach werd mij verteld dat het prima ging. Nieuw business, nieuw personeel, internationale handel. Kortom, het online gaan was de beste keuze die ze gemaakt hadden.

Hun klanten orienteerde zich online, belden of mailden en kwamen dan langs of kregen advies op afstand. De website lanceerden zij direct in 3 talen en dit zorgde voor een flinke groei met klanten vanuit Duitsland, Frankrijk en Belgie.

Alle kleine beetjes helpen

Enkele ondernemers zitten op de ‘alles-of-niets’ wip. Ze willen wel online, maar dan alleen maar als het helemaal goed is, eerst een nieuw logo, nieuwe pc’s, nieuwe propositie en die huisstijl moet ook maar aangepakt worden. Vervolgens denken ze dat een inpaktafel, nieuwe printers en scanners er ook bij horen, inclusief een ‘mooiebubbeltjesfoliemaakmachine’.

Ik ben van mening dat dit alles onder de 10 orders per dag nergens goed voor is. Luxeproblemen los je op als ze zich aandienen, niet op voorhand. Start met online presenteren en verkopen van je winkel of groothandel. Dat is het allerbelangrijkste om gevonden te worden op het internet.

Wat is dan wel belangrijk?

Vanuit de praktijkervaring ben ik er echt van overtuigd dat een koppeling geen overbodige luxe is. En dan bedoel ik een koppeling met je huidige systemen binnen de ondernmeing. Dat kan een afrekensysteem (pos) zijn, maar ook een boekhoudpakket, voorraadbeheersysteem of anderzins.

Dit zorgt er namelijk voor dat je huidige bedrijfsproces kan blijven draaien. Je wil de webshop er als een wagon achter koppelen, niet als een tweede spoor naast leggen (tenzij je het onder een andere handelsnaam vermarkt).

Aankomende dagen sta ik op de Webwinkel Vakdagen in Utrecht. Ik vertel je graag in persoon wat voor jouw onderneming het beste werkt.

Download de gratis whitepapers  Bekijk alle whitepapers